مطالب

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور یکی از اصلیترین بخش های الکتریکی آسانسور محسوب میشود. همچنین یکی از قطعه هایی است که هدایت آسانسور را بر عهده دارد. نام دیگر این قطعه برد کنترل آسانسور نیز میباشد. این قطعه در موتورخانه قرار دارد و مرکز پردازشی برای آسانسور به حساب می آید.

عملکرد تابلو 

در این بخش به بررسی عملکردهای تابلو فرمان آسانسور میپردازیم که عبارتند از:
  1. کنترل سرعت موتور آسانسور: این عملکرد آسانسور برای جلوگیری از شوک ناگهانی به کابین آسانسور و همچنین نرم حرکت کردن آسانسور حائز اهمیت است.
  2. کنترل جهت حرکت: حرکت کابین به بالا و یا پایین با تابلو فرمان آسانسور هدایت میشود.
  3. پردازش درخواست ها از کابین به طبقه ها: دکمه های موجود در آسانسورها، هم دکمه های داخل کابین و هم دکمه های موجود در طبقه ها با فشردن آن پیام به تابلو فرمان منتقل شده و در آن قسمت پردازش میشود.
  4. کنترل سایر تجهیزات الکتریکی: تجهیزاتی مانند درکابین، ترمزها و سوئیچ ها نیز از طریق تابلو فرمان آسانسور هدایت میشوند.
  5. حفاظت الکتریکی از تجهیزات
  6. تشخیص لحظه به لحظه موقعیت کابین
تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان

 تابلو فرمان آسانسور انواع متعددی دارد. اما باید بدانید دو مدل آن بسیار مرسوم است که عبارتند از:
1- تابلو فرمان دو سرعته (SPD2)، 2- تابلو فرمان درایودار یا تری وی اف (VVVF)
  • تابلو فرمان دو سرعته (SPD2): بعضی از آسانسورها سیستمشان دو سرعته میباشد. یعنی با دو سرعت گوناگون میتوانند کار کنند. به این دلیل که موتورشان دارای دو سیم پیچ میباشد. به همین دلیل حرکت آنها نیز در دو سرعت امکان پذیر است.
کارکرد آسانسورهایی با موتور دوسرعته به چه صورت میباشد؟ زمانی که آسانسور از حالت سکون خارج شده و به حرکت در می آید موتور با دور تند به گردش درآمده تا به سرعت استاندارد برسد. سرعت استاندارد بین طبقات اکثرا یک متر بر ثانیه میباشد. زمانی که آسانسور میخواهد به طبقه مورد نظر برسد سرعت باید کم شود. این سرعت نسبت به سرعت مقطع قبلی نصف میباشد و بعد از آن باید به مرحله ایست کامل و سرعت صفر برسد.
این تغییر سرعت زیاد، دلپذیر نمیباشد. همچنین شوکی که وارد میشود سبب ایجاد استرس برای افراد میشود.
در این نوع تابلو فرمان مصرف برق و انرژی بسیار بالا است. همچنین عمر مفید موتور کاهش خواهد یافت.
  • تابلو فرمان درایودار یا تری وی اف (VVVF): به تازگی از این نوع تابلو فرمان نسبت به دو سرعته بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. این تابلو فرمان به دستگاه درایوالکتریکی تجهیز شده است. به این صورت که این قابلیت را به موتور میدهد که تغییر سرعت و گشتاور داشته باشد. با استفاده از درایو الکتریکی تغییر های ناگهانی و شوک به وجود نمی آید و آسانسور نرم حرکت میکند. یعنی تغییر سطح و کنترل ولتاژ و فرکانس توسط درایو الکتریکی انجام میشود.
در این نوع تابلو فرمان سرعت موتور آسانسور از صفر تا یک متر بر ثانیه و بعد نیم متر تغییر نمیکند. کارکرد آن به این صورت است که ابتدا حرکت با دور آهسته شروع شده و زمانی که ولتاژ بالاتر میرود و به سرعت نامی نزدیک شده و باعث میشود شوکی در کابین ایجاد نشود.
بنابراین این یک امتیاز محسوب میشود و مصرف برق و استهلاک قطعه ها را کاهش داده و عمر مفید افزایش می یابد.
 

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *