آسانسورهای خودروبر

امروزه به دنبال رشد جمعیت شهرنشین، افزایش تعداد و تراکم ساختمان‌ها و همچنین افزایش نسبی شهروندان دارای خودرو، مسئله تامین پارکینگ برای خودروها روز به روز جدی تر شده است و سازندگان آپارتمان‌ها نیز به منظور تامین هر چه بیشتر فضای پارکینگ، تمایل به افزایش تعداد طبقات در فضای زیرین ساختمان‌ها دارند. و در نتیجه نیاز به آسانسور خودروبر روز به روز بیشتر احساس میشود.

اما با توجه به این که اکثر آپارتمان‌‌های متداول در زمین‌هایی با متراژ بین 300 تا 500 متر بنا می‌شوند و اختصاص اجباری قسمت عمده‌ای از سطح هر طبقه پارکینگ به سطح شیبدار (رمپ) برای دسترسی و گردش خودروها به طبقات زیرین، راندمان بهره‌برداری طبقات پارکینگ به شدت کاهش یافته و احداث طبقات اضافی پارکینگ را توجیه‌ناپذیر می‌سازد. لذا بهترین راه حل استفاده از آسانسور خودروبر می باشد.

آسانسور خودروبر آسانسوری است که برای حمل و نقل عمودی وسایل نقلیه طراحی شده است.

از آسانسور اتومبیل برای انتقال عمودی وسایل نقلیه و خودرو ها به داخل ساختمان استفاده می شود. آسانسورهای اتومبیل بر می توانند هزینه های کلی را کاهش دهند زیرا برای پارک همان تعداد اتومبیل زمین کمتری لازم است. بالابرهای وسایل نقلیه ، که اتومبیلی را در مرکز ثقل خود قرار می دهند ، در گاراژها و تعمیرگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و به گونه ای طراحی شده اند که برای تعمیر امکان دسترسی به زیر اتومبیل را فراهم می کنند.

همچنین این آسانسورها برای جابجایی اتومبیل در کانکس ها ، نمایشگاه های اتومبیل ، گاراژها ، خانه ها و موارد دیگر طراحی شده اند. برای مکانهایی با تراکم بالا که فضای افقی زمین کافی نیست، بسیار مناسب است.

ادامه مطلب

آسانسور مخصوص خانه های قدیمی

آسانسور مخصوص خانه های قدیمی

آسانسور مخصوص خانه های قدیمی

نصب آسانسور در آپارتمان های بالای سه طبقه توسط شهرداری از چند سال گذشته الزامی شده است. همین امر باعث شده برای حمل و نقل راحتتر در ساختمان های قدیمی جهت تغییر کیفیت زندگی، آسانسور نصب شود. پس در نتیجه در این بخش به بررسی آسانسور مخصوص خانه های قدیمی میپردازیم.
ابتدای قبل از نصب آسانسور مهندسان از ساختمان قدیمی بازدید کرده و شرایط را تجزیه و تحلیل میکنند. سپس مکان مناسب را مشخص کرده و طبق وضعیت ساختمان و رعایت ضوابط شهرداری اقدامات لازم را انجام میدهند.
در ساختمان های قدیمی بهتر است از آسانسورهای هیدرولیکی استفاده شود. به این دلیل که در این نوع آسانسورها سیلندر و پیستون جک هیدرولیکی وجود دارد. همچنین در مقایسه با آسانسورهای کششی، امنیت بالاتری نیز دارد و خطر سقوط نیز در آسانسورهای هیدرولیکی بسیار کمتر است. لازم به ذکر است آسانسورهای هیدرولیکی در زمان قطع برق دارای ترمز اضطراری و سیستم حرکتی میباشد.
آسانسور مخصوص خانه های قدیمی

شرایط نصب

برای نصب آسانسور مخصوص خانه های قدیمی شرایط خاصی وجود دارد که عبارتند از:
  1. فضای مورد نیاز: اصلیترین شرطی که در نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی باید مد نظر قرار داد فضای مورد نیاز میباشد. ساختمان هایی که دارای پاسیوی نورگیر هستند این فضا را دارا میباشند. اما زمانی که فضا مورد نیاز وجود نداشته باشد باید تغییراتی در راه پله های ساختمان اعمال کرد و با بازسازی، فضای مورد نیاز را لحاظ کرد.
حداقل فضای مورد نیاز برای کابین 3 نفره 0.6 متر مربع، کابین 4 نفره 0.8 متر مربع و 5 نفره 1 متر مربع میباشد. همچنین فضای مورد نیازی که برای نصب آسانسور لازم است 100*160 و 145*145  میباشد و این نکته نیز بسیار مهم است که در فضای کمتر از 120*120 نصب آسانسور امکان پذیر نمیباشد.
در صورتی که فضای مورد نیاز وجود نداشته باشد میتوان از فضای نورگیر، حیاط ساختمان و یا تخریب قسمتی از ساختمان برای نصب آسانسور استفاده کرد.
نکته: زمانی که میخواهید از آسانسور های هیدرولیک استفاده کنید احتیاج به خراب کردن فضای زیادی نمیباشد. به راحتی میتوان در راه پله ها، روی نماها و فضاهای دیگر، آسانسور را نصب کرد. همچنین به دلیل آنکه این نوع آسانسورها با استفاده از جک بالابرونده حرکت میکنند فضای زیادی را نیاز ندارند و نیز آسانسور های هیدرولیک به چاه آسانسور، اتاقک آسانسور و قاب وزنه نیز احتیاجی ندارند.
  1. مجوز نصب: حتما باید از شهرداری نیز جهت نصب آسانسور و اخذ پایان کار، مجوز کسب کنید.
  2. برق سه فاز: در صورت نیاز باید برق سه فاز تهیه کنید. اما باید بدانید در صورت نصب آسانسورهای هیدرولیک با برق تک فاز نیز میتوان آسانسور را راه اندازی کرد.
  3. تهیه نقشه های ساختمانی با تایید سازمان نظام مهندسی جهت اجرا: در صورتی که آسانسور بدون دریافت مجوز نصب شود امکان دارد در هنگام فروش مشکل ایجاد شود و همچنین تحت پوشش بیمه حوادث نیز قرار نمیگیرد.
    5. رضایت کل ساکنین جهت نصب
آسانسور مخصوص خانه های قدیمی

مراحل نصب

  • مطالعه فنی و امکان سنجی (تجزیه و تحلیل وضعیت ساختمان و پیش بینی درست بودجه و محل نصب)
  • اطمینان کارشناسان فنی از رضایت کامل تمامی ساکنین
  • اگر از حیاط برای نصب استفاده میشود باید از مشاع بودن و یا نبودن آن اطمینان حاصل کرد تا از شهرداری مجوز دریافت کنید. همچنین باید به این نکته توجه کرد که امکان وجود چاهک در طبقه همکف وجود دارد.
  • اگر فضای بیروی برای نصب وجود نداشته باشد باید راه پله را تخریب کرد و ساختار جدید در ساختمان ایجاد کرد که این راه بسیار پیچیده و سخت میباشد. همچنین دارای هزینه های زیادی نیز میباشد که باید این موضوع را نیز حتما بررسی کنید.

قوانین نصب

حتما باید قبل از نصب تمامی قوانین را مد نظر قرار دهید که برخی از آنها عبارتند از:
1- مجوز شهرداری برای نصب
2- ماده 23 قوانین آسانسور که ساکنین طبقات اول به دلیل استفاده نکردن حق پرداخت نکردن هزینه ها را ندارند.
هزینه نصب
هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی به عواملی مانند آسانسور انتخابی، میزان بازسازی، دستمزد تکنسین و غیره بستگی دارد. همچنین باید بدانید آسانسورهای هیدرولیک قیمت قطعتشان نسبت به آسانسور های کششی بیشتر است. اما در آسانسورهای کششی باید هزینه سازه و خرپشته را نیز مد نظر قرار داد. پس در نتیجه میتوان گفت نصب آسانسورهای هیدرولیک در ساختمان های قدیمی بهتر است. البته در بخش هزینه، کیفیت آسانسور، نوع تابلو برق و امکانات ساختمان نیز تاثیر گذار است.

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آسانسور هیدرولیکی چگونه کار میکند؟

آسانسور هیدرولیکی چگونه کار میکند؟

آسانسور هیدرولیکی چگونه کار میکند؟

در این بخش میخواهیم به این مطلب بپردازیم که آسانسور هیدرولیکی چگونه کار میکند؟ آسانسورهای هیدرولیکی در مقایسه با آسانسورهای کششی به خاطر آنکه نیازی به موتورخانه ندارد فضای کمتری را تصاحب میکند. همین امر باعث شده از این آسانسورها در ساختمان های قدیمی و یا آسانسورهای شیشه ای استفاده شود.

طریقه کار آسانسورهای هیدرولیکی

این نوع آسانسورها بیشتر در مسیرهای کوتاه و همچنین حمل و نقل با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار میگیرد. آسانسورهیدرولیکی به نحوی طراحی شده که بارعمودی به اسکلت ساختمان به هیچ عنوان وارد نمیکند.
سیستم آسانسور هیدرولیکی دو نوع میباشد که عبارتند از:
1- سیستم مستقیم آسانسورهای هیدرولیکی: در این نوع سیستم جک به صورت مستقیم به یوک کابین وصل میشود و باعث حرکت کابین میشود.
2- سیستم غیر مستقیم آسانسورهای هیدرولیکی: در این نوع سیستم جک با استفاده از حرکت سیم بکسل که به یوک کابین وصل شده است سبب حرکت کابین میشود.
آسانسورهای هیدرولیکی از اجزایی مانند پمپ، سیلندر و پیستون، شیر تخلیه و روغن ساخته شده است. روغن موجود در سیستم آسانسور سبب حرکت آسانسور به طبقه های بالا میشود. کابین آسانسور بر روی پیستون قرار دارد و علت حرکت آن به سمت بالا روغنی است که به سیلندر وارد میشود.
همچنین باید برای حرکت کابین به سمت پایین با فشردن دکمه آسانسور شیر تخلیه باز شود و سبب حرکت کابین شود. زمانی که آسانسور ساکن است شیرتخلیه سیلندر باز نمیشود. این حالت در صورتی است که روغن در سیلندر باقی میماند و پیستون و کابین آسانسور ساکن میباشد.
ساختار آسانسورهای هیدرولیکی به نحوی است که از طریق پمپ کوچکی وزن زیادی را به سمت بالا حرکت میدهد.
آسانسور هیدرولیکی چگونه کار میکند؟

مشخصات فنی

آسانسورهای هیدرولیکی به سه گروه 1- آسانسور هیدرولیکی معمولی، 2- آسانسور هیدرولیکی بدون حفره، 3- آسانسور هیدرولیکی کابلی، که براساس محل قرار گرفتن پمپ و پیستون تقسیم بندی میشوند.
1- آسانسور هیدرولیکی کابلی: در این نوع آسانسور جک و پیستون با استفاده از سیم بکسل به کابین وصل میشوند.
2- آسانسور هیدرولیکی بدون حفره: در این نوع آسانسورها سیلندر روی زمین بوده این امر باعث شده که در ساختمان های دو تا چهار طبقه از آسانسورهای هیدرولیکی بدون حفره استفاده کرد.
3- آسانسور هیدرولیکی معمولی: در این نوع آسانسور ها از سیلندرهای زیرزمینی استفاده میشود. سرعتشان تقریبا یک متر بر ثانیه است. آسانسورهای هیدرولیکی معمولی در ساختمان های دو تا پنج طبقه و یا هشت طبقه مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایا

1- فاقد موتورخانه
2- کاهش هزینه
3- حمل و نقل وزن بیشتری در مقایسه با آسانسورهای کششی
4- بزرگتر بودن کابین
5- استفاده کمتر از آهن
6- اشغال کردن فضای کمتر
7- ضریب ایمنی بالا

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آسانسور پاناروما

آسانسور پاناروما

آسانسور پاناروما

آسانسور پاناروما یکی از انواع آسانسورها محسوب میشود که به آن آسانسور های شیشه ای نیز میگویند. هم در گروه آسانسورهای کششی و هم در گروه آسانسورهای هیدرولیک قرار دارد.
به دلیل قیمت مناسب و کیفیت نصب بالا برای نصب در ساختمان های مسکونی، تجاری، فروشگاه ها، هتل ها و تالار ها بسیار مناسب میباشد. در نصب این نوع آسانسورها با توجه به موقعیت ساختمان باید به عواملی مانند ارتفاع مناسب، کابین آسانسور، ضخامت بدنه شیشه ای، حفر چاه و غیره باید توجه کرد. به دلیل آنکه در ساختمان ها و مجتمع ها فضای زیباتر و طراحی بی نظیری با نصب این آسانسور ها به وجود می آید.
یکی از دلایلی که افراد در انتخاب آسانسور های شیشه ای تردید دارند ایمن نبودن آنها میباشد. اما باید اعتراف کرد که آسانسورهای پاناروما در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند و ایمنی مسافران را تامین میکند.
به طور کلی میتوان گفت زیبایی و طراحی آسانسورهای پاناروما یک مزیت محسوب میشود.

آسانسورهای پاناروما با سیستم هیدرولیک

در این نوع سیستم به علت آنکه برای مخفی کردن سیستم مکانیکی و الکتریکی آسانسور و نیز وجود نداشتن بعضی از قطعه ها مانند سیم بکسل و وزنه تعادل اقداماتی انجام میشود.
همین امر باعث زیبایی و طراحی مناسب آنها نسبت به سیستم کششی میشود. به طور کلی این سیستم در ساختمان های بالای 5 طبقه مناسب نیست.
آسانسور پاناروما

آسانسورهای پاناروما با سیستم کششی

این نوع سیستم در آسانسورپاناروما بسته نوع ساختمان دارای مزیت و معایبی میباشد. اما در سیستم کششی بعضی از معایب سیستم های هیدرولیک از بین رفته و قابلیت و امکاناتی جدیدتر در آن وجود دارد.
برای مثال در سیستم هیدرولیک محدودیت ارتفاع و سرعت وجود دارد که باعث میشود در ساختمان های بزرگ نصب نشوند. اما در سیستم کششی این مورد وجود نداشته و باعث شده طرفداران بیشتری داشته باشد.
درست است که در این نوع سیستم سیم بکسل و وزنه تعادل وجود دارد اما با استفاده از ترفندهای متعدد دید کمتری دارد.

جنس کابین  

شیشه ای که در ساخت این نوع آسانسورها مورد استفاده قرار میگیرد از جنس لمینت میباشد. که این نوع شیشه در مقابل ضربه مقاوم بوده و اگر ضربه ای به آن وارد نشود فرو نمیپاشد. همچنین در اثر سایش به هیچ عنوان خط و خشی بر روی آنها نمی افتد و به راحتی قابل تمیز شدن بوده و به مرور زمان مات نمیشود.

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور یکی از اصلیترین بخش های الکتریکی آسانسور محسوب میشود. همچنین یکی از قطعه هایی است که هدایت آسانسور را بر عهده دارد. نام دیگر این قطعه برد کنترل آسانسور نیز میباشد. این قطعه در موتورخانه قرار دارد و مرکز پردازشی برای آسانسور به حساب می آید.

عملکرد تابلو 

در این بخش به بررسی عملکردهای تابلو فرمان آسانسور میپردازیم که عبارتند از:
  1. کنترل سرعت موتور آسانسور: این عملکرد آسانسور برای جلوگیری از شوک ناگهانی به کابین آسانسور و همچنین نرم حرکت کردن آسانسور حائز اهمیت است.
  2. کنترل جهت حرکت: حرکت کابین به بالا و یا پایین با تابلو فرمان آسانسور هدایت میشود.
  3. پردازش درخواست ها از کابین به طبقه ها: دکمه های موجود در آسانسورها، هم دکمه های داخل کابین و هم دکمه های موجود در طبقه ها با فشردن آن پیام به تابلو فرمان منتقل شده و در آن قسمت پردازش میشود.
  4. کنترل سایر تجهیزات الکتریکی: تجهیزاتی مانند درکابین، ترمزها و سوئیچ ها نیز از طریق تابلو فرمان آسانسور هدایت میشوند.
  5. حفاظت الکتریکی از تجهیزات
  6. تشخیص لحظه به لحظه موقعیت کابین
تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان

 تابلو فرمان آسانسور انواع متعددی دارد. اما باید بدانید دو مدل آن بسیار مرسوم است که عبارتند از:
1- تابلو فرمان دو سرعته (SPD2)، 2- تابلو فرمان درایودار یا تری وی اف (VVVF)
  • تابلو فرمان دو سرعته (SPD2): بعضی از آسانسورها سیستمشان دو سرعته میباشد. یعنی با دو سرعت گوناگون میتوانند کار کنند. به این دلیل که موتورشان دارای دو سیم پیچ میباشد. به همین دلیل حرکت آنها نیز در دو سرعت امکان پذیر است.
کارکرد آسانسورهایی با موتور دوسرعته به چه صورت میباشد؟ زمانی که آسانسور از حالت سکون خارج شده و به حرکت در می آید موتور با دور تند به گردش درآمده تا به سرعت استاندارد برسد. سرعت استاندارد بین طبقات اکثرا یک متر بر ثانیه میباشد. زمانی که آسانسور میخواهد به طبقه مورد نظر برسد سرعت باید کم شود. این سرعت نسبت به سرعت مقطع قبلی نصف میباشد و بعد از آن باید به مرحله ایست کامل و سرعت صفر برسد.
این تغییر سرعت زیاد، دلپذیر نمیباشد. همچنین شوکی که وارد میشود سبب ایجاد استرس برای افراد میشود.
در این نوع تابلو فرمان مصرف برق و انرژی بسیار بالا است. همچنین عمر مفید موتور کاهش خواهد یافت.
  • تابلو فرمان درایودار یا تری وی اف (VVVF): به تازگی از این نوع تابلو فرمان نسبت به دو سرعته بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. این تابلو فرمان به دستگاه درایوالکتریکی تجهیز شده است. به این صورت که این قابلیت را به موتور میدهد که تغییر سرعت و گشتاور داشته باشد. با استفاده از درایو الکتریکی تغییر های ناگهانی و شوک به وجود نمی آید و آسانسور نرم حرکت میکند. یعنی تغییر سطح و کنترل ولتاژ و فرکانس توسط درایو الکتریکی انجام میشود.
در این نوع تابلو فرمان سرعت موتور آسانسور از صفر تا یک متر بر ثانیه و بعد نیم متر تغییر نمیکند. کارکرد آن به این صورت است که ابتدا حرکت با دور آهسته شروع شده و زمانی که ولتاژ بالاتر میرود و به سرعت نامی نزدیک شده و باعث میشود شوکی در کابین ایجاد نشود.
بنابراین این یک امتیاز محسوب میشود و مصرف برق و استهلاک قطعه ها را کاهش داده و عمر مفید افزایش می یابد.
 

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چاه آسانسور

چاه آسانسور

چاه آسانسور

به محیطی که کابین آسانسور و وزنه تعادل در تونلی که به صورت عموده از پایین ترین سطح و تا بالاترین طبقه حرکت میکند چاه آسانسور میگویند.
این بخش از آسانسور با دربها و دیوارهای داخلی طبقات محاصره شده است. در این مکان ریل حرکتی آسانسور و دیگر تجهیزات آسانسور در آن نصب شده است.
این نکته بسیار حائز اهمیت است که این چاه حتما باید به صورت عمودی باشد و به هیچ عنوان خمیدگی نداشته باشد.
همچنین باید به این نکته توجه داشت به هیچ عنوان در این چاه قطعات اضافی به جز تجهیزات آسانسور مانند آنتن مرکزی، شیرآب و گاز و سیم کشی برق در این چاه به هیچ عنوان نباید نصب شود.
پوشش این چاه نیز نباید هیچ گونه درز و شکافی داشته باشد. جنس روکش نیز باید از جنس پلاستر سیمان باشد.
اندازه و طول و عرض چاه آسانسور نیز بستگی به نوع آسانسور، بندهای معماری و نقشه آسانسور دارد.
بعضی اوقات نصابان بدون در نظر گرفتن نیاز ساختمان، اندازه آسانسور و غیره چاه را تعبیه کرده و همین امر باعث میشود مشکلات متعددی به وجود آید.
هنگامی که نصابان میخواهند آسانسور را نصب و طراحی کنند اولین موردی که باید توجه داشت حفر و ایجاد چاه میباشد.
چاه آسانسور

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور به محیطی گفته میشود که درچاه آسانسور قرار دارد و در پایین ترین بخش چاه قرار گرفته است.
چاهک در پی ساختمان تعبیه میشود و برای اقداماتی که تعمیرکار آسانسور زمان خرابی آسانسور و نصب برخی تجهیزات از چاهک آسانسور استفاده میکند. پوشش چاهک نیز همانند چاه آسانسور میباشد. ارتفاع چاه آسانسور نیز بستگی به سرعت آسانسور دارد.

اقدامات لازم برای نصب چاه

هنگام نصب آسانسور نیز نصابان باید برخی مراحل را مد نظر قرار دهندکه عبارتند از:
آماده سازی چاه آسانسور، طرح بتون ریزی کف چاهک، تهیه نقشه، جانمایی، ابعاد کابین، ظرفیت آسانسور، اقدامات آهن کشی چاه آسانسور، دیوارکشی اطراف چاه آسانسور، ایجاد موتورخانه.

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سایلنسر

سایلنسر

سایلنسر

سایلنسر قطعه ای میباشد که وظیفه آن کاهش صدای موتور است.
این قطعه به صورت حبابی شکل میباشد. سایلنسر داخل مخزن پاوریونیت قرار داشته و بر روی پمپ روغن متصل میشود.
هنگامی که روغن به وسیله پمپ اسکرو به طرف شیر برقی پمپاژ میشود.
روغن ابتدا وارد سایلنسر شده و سپس روغن به وسیله این قطعه به شیر برقی وارد میشود و با سرعتی مناسب به داخل جک منتقل میشود.
حرکتی که روغن در این انتقال ها دارد به دلیل سرعت بسیار بالا، پرسر و صدا بوده و همین امر باعث میشود که آلودگی صوتی ایجاد شود.
همچنین صدای تولید شده اطرافیان را نیز آزار خواهد داد. پس میتوان گفت در اصل این قطعه برای این که صداهای زیاد و آزاددهنده را به صورت قابل توجهی کم کند نصب شده است.
سایلنسر علاوه بر کاهش صدا، حرکت و فعالیت کابین آسانسور را به صورت قابل توجهی ملایم کرده و بدون هیچ سر و صدای اضافی کابین به بالا و پایین منتقل میشود.
سایلنسر

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

شیر بلین

شیر بلین

شیر بلین

شیر بلین چیست؟ از آن لحاظ که شیرهای کنترل هیدرولیک به عنوان مهمترین بخش پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیک به حساب می آید، شرکت بلین (BLAIN) یکی از به نام ترین تولید کننده های شیرهای استاندارد مخصوص آسانسور به شمار میرود. میتوان گفت از لحاظ کیفیت، دقیق بودن و قابل اطمینان بودن، شیر بلین بهترین نوع به حساب می آید. همچنین از لحاظ سازگاری با مشخصات آسانسور و نوع کاربری آن تجهیزات بلین مدلهای گوناگونی دارد.
به دلیل آنکه شیر کنترل، وظیفه تنظیم کردن جریان در جهت بالا را دارد و همچنین پاوریونیت ها نیز به نحوی ساخته شده اند که حرکت و جهت پایین با موتور خاموش را به عهده دارند. به همین دلیل میتوان گفت تمامی تنظیم ها و کنترل حرکت به سمت پایین را شیرهای کنترل به عهده دارند. این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که نوع و قابلیت های شیرهای کنترل با استارت نرم و بدون شوک، شتاب آرام افزایشی و کاهشی سرعت، سرعت همسطح سازی و توقف بدون شوک آسانسور بستگی دارد.
شیر بلین

شیرهای خانواده KV

این نوع شیرها برای بالابرها و آسانسورهای خانگی که کوچک هستند تولید شده است. قابل استفاده برای دستگاه هایی که سرعت آنها 0.16 متر بر ثانیه هستند میباشد. که این نوع شیر ها به سه گروه تقسیم بندی میشود که عبارتند از: 1- شیر بلین تک بوبین KV1P، 2- شیر بلین دو بوبین KV1S، 3- شیر بلین سه بوبین KV2S.

شیرهای خانواده EV

شیرهای خانواده EV انواع متفاوتی دارد که بر پایه الزامات کیفیت استانداردها و ایمنی آسانسورهای هیدرولیک تولید شده اند. البته مهمترین و کاملترین نوع در این خانواده شیر بلین چهار بوبین مدل EV100 میباشد. این مدل شیر عملکرد دو سرعته دارد و نیز تا سرعت 1 متر بر ثانیه را پشتیبانی میکند. زمانی که از این نوع شیر بوبین در آسانسور استفاده کرد استارت نرم و بدون شوکی خواهید داشت.

شیر بلین الکترونیکی

این نوع شیرها تماما از طریق سیستم الکترونیک دیجیتال حلقه بسته نظارت میشود. کارکرد این نوع شیرها به این صورت است که شتاب کاهشی یا افزایشی یا ثباتی برای حرکت آسانسورهای هیدرولیک مهیا میکند. تمامی عملکردها از طریق یک کارت الکترونیک در این نوع شیرها صورت میگیرد. همچنین باید گفته شود تمامی راندمان آسانسور از طریق مودم و یا لپ تاپ بررسی میشود. SEV، مدل شیر کنترل الکترونیک بلین میباشد. از طریق این شیرها تمامی تغییرات مانند وزن و دما میتواند بر روی کیفیت حرکت آسانسور موثر باشد.

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آسانسور کششی

آسانسور کششی

آسانسور کششی

آسانسوری که با استفاده از سیم بکسل و نیروی محرکه (موتور) به حرکت در می آید آسانسور کششی گفته میشود.
یکی از رایجترین نوع آسانسور به دلیل مزایای بالا و به صرفه بودن آن به حساب می آید.
زمانی که کابین به بالا و پایین حرکت میکند عملکرد آن به این صورت است که نیروی الکتروموتور و گیربکس از طریق فلکه گیربکس این انرژی را در مسیر قائم به کابین وارد میکند.
همچنین باید گفته شود که کابین آسانسور های کششی از طریق تعدادی سیم بکسل به وزنه تعادل وصل است و باعث معلق بودن کابین میشود.
این نوع آسانسور مانند بقیه آسانسورها از اجزایی مانند کابین، وزنه، نیروی محرکه، سیم بکسل، تابلو فرمان و غیره تشکیل شده است.
آسانسورهای کششی به دلیل انواع نصب به مدل های متفاوتی تقسیم بندی میشوند.
البته این موضوع حائز اهمیت است که در یک مسئله اشتراک دارند و آن هم داشتن قاب وزنه میباشد.
آسانسور کششی

انواع آن:

آسانسور های کششی دارای انواع متفاوتی هستند که عبارتند از:
  • طریقه نصب سیم بکسل و سیستم تعلیق که دارای چهار تیپ میباشد. 1- یک به یک، 2- دو به یک، 3- سه به یک، 4- چهار به یک.
  • از طریق اعمال و قرار دادن ریلها آنها را میتوان به تیپهای وزنه بغل و وزنه پشت تقسیم بندی کرد.
  • باتوجه به قرار دادن و تعداد درب ها آنها را میتوان به تک درب و دو درب ریلی و دو درب مجاور (L) تقسیم کرد.
  • همچنین آسانسورها از طریق سیستم محرکه و تابلو فرمان به دو گروه اصلی تقسیم بندی میشوند که عبارتند از: 1- دو سرعته (Ac2)، 2- تک سرعته (vvvf).
آسانسور کششی

علت استفاده از این محصول

1- سرعت بالا
2- قابلیت استارت در ساعت های بیشتر
3- درتمامی ساختمان ها قابلیت نصب دارد
4- حجم ترافیک سنگین و هر تعدادی و از دو طبقه بالاتر را دارا میباشد.
نکته: رایجترین سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که آسانسورهای کششی بهتر است یا هیدرولیک؟
باید گفته شود که این دو آسانسور غیر قابل مقایسه هستند و استفاده از هر کدام به نوع ساختمانی که آسانسور در آن نصب میشود بستگی دارد.

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

جک تلسکوپی آسانسور

جک تلسکوپی آسانسور

جک تلسکوپی آسانسور

در این بخش به بررسی جک تلسکوپی آسانسور میپردازیم. زمانی که جک تلسکوپی میخواهد بسته شود طول آن بسیار کم است. به همین دلیل از این نوع جک زمانی استفاده میشود که نتوانید عمق زیادی را حفاری کنید. و نیز در مکان هایی که چاه آسانسور دارای محدودیت فضایی است نیز استفاده میشود.
جک تلسکوپی آسانسور

انواع جک تلسکوپی

جک هیدرولیک تلسکوپی به سه گروه تقسیم بندی میشوند:
1- جک دو مرحله ای هیدرولیک تلسکوپی
2- جک سه مرحله ای هیدرولیک تلسکوپی
3- جک چهار مرحله ای هیدرولیک تلسکوپی
اکثرا اولیت استفاده از جک های هیدرولیک، جک هیدرولیک یک مرحله ای میباشد. به عنوان مثال هوپاد لیفت نوعی جک هیدرولیک دو مرحله ای است که به صورت همزمان باز میشوند. و نیز این موضوع باید گفته شود که در موردهایی خاص از جک های تلسکوپی سه مرحله ای نیز استفاده میشود.
جک تلسکوپی آسانسور

مشخصات فنی

1- در جک های تلسکوپی تک مرحله ای بیشترین فشار 40 بار میباشد. در جک های تلسکوپی دو مرحله ای بیشترین فشار 64 بار میباشد. همچنین در جک های هیدرولیک تلسکوپی سه مرحله ای بیشترین فشار 45 بار میباشد.
2- همچنین ضریب اطمینان محاسبه های کمانش 2 است.
3- این موضوع نیز حائز اهمیت است که ضریب اطمینان محاسبات فشار مطابق الزامات استاندارد است.
4- دوره جابجایی بین 3 متر تا 40 متر میباشد.
5- مقدار باری که در زمان جابجایی تحمل میکند (جمع ظرفیت و وزن کابین) بین 500 کیلوگرم تا 30 تن میباشد.
6- همچنین این جک ها مجهز به شیر هواگیری نیز میباشند.
7- محاسبات جک ها هوپاد لیفت به نحوی کامل در انطباق الزامات آسانسور هیدرولیک انجام میگیرد.

در صورت رضایت از این مطلب ایده ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.